יום שלישי, 13 בספטמבר 2011

מנדלה



מקור המילה מנדלה (מאנדאלה) בשפה ההודית העתיקה - "סנסקריט" ופירושה מעגל מקודש.
המנדלות הן ציורים , מבנים או מיתווים , שהצורה הבולטת בהם היא המעגל.
מרכז המעגל הוא מרכז המנדלה הגדל ומתפתח באופן פחות או יותר סימטרי עד לסיום היצירה השלמה.


במנזרים הקשורים לזרם הבודהיסטי טיבטי ניתן לראות נזירים היוצרים מנדלות בחול, כשתהליך היצירה מהווה כלי להתבוננות בחוקי היקום, להתבוננות בסמלי הפילוסופיה הבודהיסטית ובמקביל מהווה גם כלי ללימוד ועיון בנפש האדם ובדרכים להתפתחות רוחנית.
ציורים במבנים מנדליים מופיעים בתרבויות שונות לאורך כל ההיסטוריה כשהרעיון הפילוסופי שמאחוריהם זהה לכולם.
הם מופיעים (בשמות אחרים) בתרבות האינדיאנית, האבוריג'ינית, האצטקית ועוד.
הם מופיעים בסמלי הדתות.
הם מופיעים בציורי ילדים כחלק מההתפתחות הטבעית של ציור הילד.
הם מופיעים בטבע בצורות רבות ומגוונות.
הם מופיעים בתורתו של הפסיכולוג קארל יונג כחלק מהתפיסה הטיפולית שלו.


מקדשים בתרבויות שונות בנויים במבנה של מנדלה.
בית המקדש שלנו גם הוא היה במבנה דומה, מבנה שההליכה בתוכו מובילה אותנו מהחיצוניות לפנימיות, אל מרכז המקדש, אל קודש הקודשים המקביל בנפש האדם ל"ניצוץ הנשמה" ובלשון החסידות ל"נקודה הפנימית".
בספר שמות כתוב: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". בית המקדש נתפס כסמל למקדש הפנימי שבכל אחד מאיתנו, וכך גם המנדלה.


המנדלות מהוות סמל למבנה היקום ולחוקיו.
ומאחר והאדם במסורות בהן היא מופיעה, נתפס כמיקרוקוסמוס ליקום, מהוות המנדלות גם סמל לנפש האדם במצבה המאוזן והשלם.


לפני מספר שנים, חוויתי משבר שבעקבותיו חזרתי לצייר לאחר הפסקה ארוכה.
בכל הציורים שציירתי התחלתי עם חיפוש נקודת המרכז על הבד ואז חגתי סביבה עם המכחול במעגלים.



המעגלים הכילו דימויים  שונים שהיוו את מרכז הציור ובצורה מאוזנת וסימטרית הוספתי צורות סימטריות סביב.

 


לא הבנתי אז למה אני חוזרת באובססיביות על אותו מבנה.
בשלב מסוים הוא הזכיר לי ציורי מנדלות שראיתי בנפאל לפני שנים רבות.


בחיפושי אחר חומר בנושא המנדלות הבנתי שעשיתי תהליך ריפוי לעצמי. באופן אינטואיטיבי ציירתי מבנים מנדליים שעזרו לי למרכז את עצמי ולחוות תחושה מרגיעה של סדר ואיזון בתוכי.


יונג טען שסמל המנדלה מתאר את נפש האדם.
בנפש האדם ישנם כוחות שונים ומנוגדים המושכים לכיוונים שונים: יצרים, ערכי מוסר וכדומה.
במקביל ישנה נקודה מרכזית, שיונג קורא לה  "העצמי" - היוצרת מעין מעגל סביבה ובתוך מעגל זה יכולים לחיות בשלום הכוחות השונים שבתוכנו, נקודה מרכזית זו הינה פונקציה האחראית על האינטגרציה בין הכוחות השונים, נקודה שאוספת כוחות אלו ומאפשרת לאדם לתפקד עם הניגודים שבתוכו.
נקודה מרכזית זו, לדעתו של יונג,  - העצמי -  אחראית גם להתפתחותנו היצירתית.

וב"זוהר" כתוב: אין לך עיגול בעולם שאינו נעשה מתוך נקודה אחת העומדת באמצע...ונקודה זו העומדת באמצע נוטלת כל האור ומאירה לגוף ונאור הכול" (תשבי,כרך א:רמז)

החוקר האנגלי הרברט ריד הראה שילדים מציירים דגמים מנדליים באופן ספונטאני כשהם נדרשים לצייר הרמוניה ואיזון, הוא ראה בכך הוכחה שהמנדלה היא תבנית בסיסית הקיימת בנפש האדם, וחיזק בזה את דעתו של יונג כי המנדלה היא תבנית ארכיטיפית שמקורה במעמקי נפש האדם מאז ומעולם.
לכן ציור מנדלה נקרא גם ציור אורגאני, ציור שבא מן האורגניזם עצמו.



ציור המנדלה המאורגן והמאוזן יוצר במהלך יצירתו איזון פנימי בנפש המצייר
ובגישה ההוליסטית המתייחסת למחלה כחוסר איזון, יצירת איזון משמעו ריפוי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה