יום חמישי, 15 באוגוסט 2013

מצאנו מים

הכנסו לקישור לצפייה בוידאוארט שלי שיוצג בפסטיבל:
https://www.youtube.com/watch?v=EM2-9fs6ta4


תערוכת וידאו ארט, פסטיבל "מצאנו מים" בראשון לציון, ה-20 עד ה-22 באוגוסט 2013

אוצרת ד"ר שירת-מרים שמיר


תערוכת הוידיאו ארט היא חלק מפסטיבל "מצאנו מים" בראשון לציון, המסמל את צמיחתה של העיר. ראשון לציון הוקמה בשנת 1882 על ידי קומץ חלוצים, שמצאו בתחומיה מקורות מים ובזכותם היא גדלה והפכה לעיר מודרנית ותוססת. כמו הפסטיבל, עוסקת התערוכה במים והיא מתקיימת כמרחב עצמאי ובו-בזמן כחלק בלתי נפרד מהפסטיבל.


בתערוכה, כמו גם במציאות, המים הם, בראש ובראשונה, מקור החיים – הם משאב שבלעדיו הקיום על פני כדור הארץ הוא בלתי אפשרי. באותה מידה,מקבלים המים גם משמעות סמלית; באמצעותם מבטאים האמנים רגשות, נותנים ביטוי לחוויות,ומציגים מציאות ועולם של פנטזיה. לעיתים המים הם ביטוי לאשליה ולעיתים הם הגורם באמצעותו יכול האמן לצור קשר עם מציאות מנוכרת וזרה. יצירות התערוכה מייצגות את הפרטי המתקיים בתוך מרחב נפרד, ובאותה מידה באמצעות המים והיצירות מקיים האמן דיאלוג עם הסביבה החיצונית. במרכז התערוכה נבחנת גם השפעת המים על חומרי היצירה ועל היצירות; המים משמשים לבחינת שיטת העבודה ולבדיקת המנגנון היוצר, מכתיב את צורת העבודה ומצדיק את קיומה. המים הם ביטוי לדרכי הפעולה של היוצר.


כך מתארת אופירה אוריאל את יצירתה: "פרויקט הגבישים נוצר בעקבות צפייה בסרט 'בליפ' וקריאת הספר 'מסרים מהמים' של מאסארו אמוטו. הוקסמתי מההשפעה שיש לגורמים חיצוניים שונים על המים, השפעה שהכרתי מהגישה ההומיאופתית כרעיון אך לא כהיבט וויזואלי, כפי שמציג אותו אמוטו בצילומיו.חשבתי לעצמי, אם הגוף שלנו מכיל יותר מ-80 אחוזי מים, בוודאי ישנה אפשרות שהמים משתנים בהתאם למצבי רוח בהם אנחנו נתונים. יצאתי להרפתקה של כשנה שבה בהלכי רוח שונים ציירתי באופן אינטואיטיבי גבישים. נדהמתי לראות איך הגבישים שנוצרו תארו עבורי באופן ברור את הלך הרוח בו נמצאתי באותה שעה, ויותר מכך, הוסיפו וגרמו לי להבין באופן מדויק מה עובר עלי."

כל הזכויות שמורות לדר' שירת מרים שמיר, 2013









יום שלישי, 20 במרץ 2012

אבני דרך

לכבוד תערוכה בנושא אבני דרך, אספתי לי כמה חלוקי נחל ,
היה ברור לי שאם לצייר עליהם, זה יהיה ציור במבנה של מנדלה, כי כל אבן כמו המנדלה נראת לי שלמה ומושלמת.


תוך כדי ציור חשבתי לעצמי שחלוקי הנחל האלו כמו אנשים הם, כל אחד מופרד בעולמו, שלם לעצמו,
הגיע הזמן לשנות חשיבה ולבדוק איך יוצרים שיתופי פעולה, הפריה הדדית, אולי ערבות

וכך נוצרה העבודה לתערוכה.


"עת להשליך אבנים ועת כנוס אבנים" קהלת


וזאת ההזמנה
אשמח לראותכם בפתיחה


יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

כיף לצייר אנשים שאוהבים

אני זוכרת שבשיעורי ציור במוזיאון,
תמי בצלאלי לימדה אותנו שההבעה מבאה לידי ביטוי במיוחד בשפתיים,
ולא בעיניים כמו שהרבה חושבים.
עבדתי הרבה על הפה בציור כאן ועדיין לא הגעתי בול להבעה
אבל אין ספק שרואים שזה הבן שלי.


יום שני, 19 בדצמבר 2011

למה פילפל?

כל כך הרבה דברים טובים יש בפילפל אדום
אומרים שהוא פצצה של ויטמין C
שהוא מפחית את הסיכון לסרטן, שהוא מועיל לראייה ולתפקוד המערכת החיסונית
הוא לא משמין והוא גם נראה טוב....
בא לי חשק גדול לצייר אותו
הלוואי שאפשר היה להעביר את כל התכונות האלו בציור


צבעי מים, 8X8 ס"מ

צבעי מים, 8X8 ס"מ

 

יום שני, 17 באוקטובר 2011

ברכה מיוחדת

יש לי חברה שגרה בקרית ספר וכל שנה, בסוכות, ביום הולדתי, היא מתקשרת אלי
ומבקשת ממני שאברך אותה.
לפי המסורת שלנו יום ההולדת (תאריך עברי), הוא זמן אנרגטי משמעותי לבעל השימחה,
זמן של שפע,
ובאפשרותו לחלוק שפע זה עם אחרים. 
לכן במקום לקבל ברכות ומתנות, זה הזמן לחלק ולברך אחרים.

מאחלת לכולם שנה טובה ו...."שירבו זכויותיכם  כרימון"

אקוורל 9X7 ס"מ



פסטל 9X6 ס"מ

יום ראשון, 25 בספטמבר 2011

קסם האקוורל

אין כמו צבעי מים
הם זמינים, לא מצריכים התארגנות, לא תופסים מקום, לא מלכלכים וכיף ממש לצייר בהם








מסרים מהמים

התוודעתי למחקרו של מאסרו אמוטו דרך הספר מסרים מהמים והסרט "בליפ"
אמוטו טוען שלמים יש יכולת לקלוט את הסביבה בה הם נמצאים ולהשתנות בהתאם לה.
במחקרו הוא בדק במקרוסקופ טיפות מים קפואות וגילה שמים מאזורים שונים יוצרים גבישים שונים
ומעבר לכך אותם מים ששמו אותם בסביבות שונות יצרו התגבשויות שונות.
סביבה שונה יכולה להיות גם מוסיקה שונה, תחושות שונות של אנשים שמחזיקים במים או מראות שהמים נחשפים אליהם.
ומכיוון שגופנו עשוי 70% מים, חשבתי לעצמי, שמין הסתם אם ניתן היה לבדוק טיפות מים מגופי במקרוסקופ
היו גם מים אלו יוצרים התגבשויות שונות בזמנים שונים. 
החלטתי לצייר גבישים אינטואיטיביים לאורך תקופה.
להפתעתי גיליתי שהגבישים תארו בעיניי בדיוק את מצבי בזמן הציור.
אז הנה כמה מהם:













יום שבת, 24 בספטמבר 2011

ציור אינטואיטיבי

למדתי ציור אינטואיטיבי במשך שנתיים אצל דר' פינקי פיינשטין
ואחר כך המשכתי לצייר במשך שנים בשיטתו כחלק מתהליך טיפולי לעצמי.
לא האמנתי שאוכל לבטא רגשות בציור בעוצמות שמאפשרות הקלה ושחרור
רגשות כמו: כעס, עצב, כאב...






גיליתי דמויות שונות בתוכי










גיליתי את עצמי מחדש



הוצאתי לאור כוחות של קבלה וחמלה








והתחברתי למקום של אהבה,




עברתי מסעות שונים בחיים שלי, טיפולים, סדנאות מודעות והעצמה, אבל הציור האינטואיטיבי היה בשבילי החזק מכולם



יום שלישי, 13 בספטמבר 2011

מגן דוד


מגן דוד מופיע כסמל לאורך ההיסטוריה בתרבויות שונות וזכה לפרושים רבים מפי חוקרים שתהו על משמעותו ומקורו של סמל עתיק ואוניברסלי זה.


ליקטתי כאן חלק מהפירושים שניתנו לו ברוח היהדות.





בישראל ובקרב יהדות העולם מהווה המגן דוד סמל יהודי וסמל לאומי בעת ובעונה אחת.
סמל המגן דוד מורכב משני משולשים שווי צלעות, זהים השלובים זה בזה ומסמלים איחוד בין שני הפכים
שמים וארץ, זכר ונקבה, גוף ונפש, העולם הפיזי והעולם הרוחני ועוד, – המשולש שקודקודו מטה מסמל את האדם הפותח את עצמו ככלי לשפע האלוהי והמשולש הנגדי הוא השפע היורד מהאינסוף אל האדם.





הסמל מתאר גם את הקשר בין האדם לאלוהות
היבטים נוספים: ומתארות את סדר חניית השבטים במדבר, כאשר שבט לוי חנה במרכז.
- המגן דוד בנוי משישה משולשים המסמלים את ששת ימי הבריאה ובמרכזו משושה המסמל את יום השבת
- שתיים עשרה נקודות החיבור בסמל מסמלות את שניים עשר השבטים
- זהו סמל לששת הכיוונים: ימין, שמאל, מעלה, אחורה וקדימה, שהם גם גבולותיהם של שלושת המימדים: אורך, רוחב וגובה. - לפי הקבלה: מרמז הסמל לשבע הספירות התחתונות. כל משולש מששת המשולשים רומזל לספירה אחרת, ומרכזו המשושה, רומז לספירת המלכות.












חוקר הסמלים היהודיים, ארווין גודינף, העריך שהסמל נקרא בשם מגן דוד ומופיע על קמעות מכיוון שדוד היה זה שגרש את הרוח הרעה שביעתה את שאול המלך.
המלה מגן הנמצאת בשם הסמל מורה לא רק על המגן המוחשי ששימש ככלי מלחמה בימי קדם, אלא גם על הגנה בכל מובן שהוא, מכאן האמונה היהודית שמשיח מבית דוד יגן עלינו באחרית הימים, או האמונה (המשותפת לדתות שונות) בכוחו של קמיע שעליו מצוייר מגן דוד להגנה מפני כוחות הרוע.
השם "מגן-דוד" מוזכר לראשונה בתלמוד הבבלי כשם של ברכה
"ברוך אתה ה' מגן דוד" (פסחים קי"ז, ע"ב)
ומסתמך על משפטים המופיעים בתהילים, ספר המזמורים המיוחס לדוד המלך:
יח: "אלי צורי אחסה בו, מגיני וקרן ישעי"
כח : "ה' עוזי ומגני"

בעיתון "המליץ" 11# נכתב כי המגן דוד מסמל את שש הסכנות מהן ניצל דוד המלך:
"המגן דוד, מולידו הוא דוד המלך עליו השלום, ויהי כאשר הצילו ה' משש סכנות:
· מפי הארי,
· מכפות הדוב
· מיד גלית הפלשתי,
· מיד שאול,
· מיד אבשלום
· ומקרני ראם
ויעש על מגנו מגן-רמז בעל ששה קצות"..
על פי ישעיהו פרק י"א: יש הרואים במגן דוד סמל לששת תכונותיו של המשיח:
"וְנָחָה עָלָיו, רוּחַ יְהוָה:
· רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה
· רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה
· רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת יְהוָה".
מתוך כך נחשב סמל המגן דוד כסמל לגאולה, אשר תגיע באמצעות משיח מצאצאי דוד המלך.





יש פרשנים הטוענים כי המקור הוא בפרח שושן צחור המורכב מששה עלי גביע היוצרים צורה של מגן דוד, פרח זה מיוחס לשושנה המתוארת בשיר השירים: "כשושנה בין החוחים כן רעייתי בן הבנות",
שיר השירים ידוע לפי הפירושים כמתאר את הקשר שבין עם ישראל לאלוהים ומתוך כך השושנה (שושן צחור) מתארת את עם ישראל, וצורתה - צורת המגן דוד- הנה סמל העם.
יש הרואים הקשר קדום יותר לפרח זה בפרחי מנורת שבעת הקנים, שקושטה ב"כפתור ופרח" וטוענים כי המנורה קושטה בתבליטים בצורת שושן צחור בעלי ששה עלי כותרת, שיצרו צללית הדומה בצורתה למגן דוד.
מניסיונם של רבים עולה כי סמל המגן דוד, המציין בשילוב שני משולשיו איזון והרמוניה בין ניגודים, משפיע לטובה, הן על יוצר אותו והן על המתבונן בו.